Senior.sk - portál a spravodaj nielen pre seniorov (logo) Senior-ombudsman - volajte bezplatnú infolinku 0800 222 285 AkSen
Darčeková poukážka SOREA

Dnes je: Sobota  22. septembra   | Hlavná stránka | Zoznam rubrík | Stiahnite si | Odkazy |  
  Hlavné menukulatý roh
Senior portál nielen pre seniorov
Hlavná stránka
Odkazy na stránky
Ankety
TOP 25
Dokumenty
Kampane
Predstavujeme
Rozšírené vyhľadávanie
Odber noviniek pre RSS čítačku

  TV pre seniorov:kulatý roh


  Webnovinykulatý roh
Ako znížiť nezamestnanosť?- odkaz na osobný blog

blog seniorky

Obecné noviny

Britské listy

  Webstránky seniorov...kulatý roh
www.seniorhelp.sk
http://sedesatka.cz – web pre seniorov
www.klub50.sk
http://www.seniorklub.sk – seniori diskutujú online
www.seniorhumor.org – humor pre seniorov

KGBacikovia - logo a odkaz na web stránku
SeniorTip.cz
www.seniorum.cz/
SeniorClub.cz
www.seniorpasy.cz/
Rada seniorů České republiky
Web stránka poľských seniorov
S důchodci - informační portal
logo a odkaz na www.tretivek.cz
logo a odkaz na www.infofila.cz - on-line filatelistický magazín

  Užitočné webstránkykulatý roh
Slovenský pacient


Kam do mesta - logo

www.europeseniortourism.eu - logo
logo a odkaz na web stránku

SOREA na FACEBOOKu

Last Minute.sk - logo a odkaz na web stránku
Ubytovanie s priamym kontaktom vo svete

Internet na tri písmená

Energia: kompletne a vecne
Interaktívne získanie vedomosti o energii
www.setri.sk

  Učíme sa z internetu... kulatý roh
Počítačová poradňa online

http://orbis-pictus.topcz.net/index.php – vstup na web

Jak psát web

Angličtina online zadarmo

  Ostatné ankety...kulatý roh
Anketa " Ktoré témy treba podľa Vás doplniť, posilniť alebo rozšíriť?". Hlasujte!


* Dobré rady pre zdravú výživu

Vydané dňa 18. 02. 2007 (13800 x prečítané), Životospráva

potraviny

Verím, že mnohí z vás túžia byť úspešní, výkonní a zdraví. Medzi informácie potrebné pre váš úspešný život právom patria aj vedomosti z oblasti výživy. Prečo? Odpoveď je jednoduchá. Vaše telo funguje podľa toho, aké látky doň vložíte prostredníctvom stravy, teda čo zjete ...


... Ak neviete, čo vaše telo skutočne potrebuje, ľahšie podľahnete reklamným trikom propagujúcim presladené, presolené, vysmážané, konzervované pochúťky. Tieto pochúťky uspokoja len chuťové bunky vášho jazyka. Pomôžu ale pri tvorbe napr. krviniek, hormónov, kvalitného kostného tkaniva ? Pomôžu vám k lepším duševným výkonom? Odpovede na tieto otázky a iné informácie o potrebách vášho organizmu z hľadiska dobrej

  • duševnej výkonnosti
  • psychickej pohody
  • telesnej výkonnosti

nájdete aj na stránke www.szulm.sk.

Určite viete, že nesprávna výživa vedie k zníženej výkonnosti, väčšej chorobnosti. Preto je potrebné poznať živiny, ktoré potrebuje či už náš mozog, svalstvo a iné bunky nášho tela a tiež správne zastúpenie živín. A keďže je fakt, že ľudský organizmus nedokáže signalizovať chýbajúce živiny, ostáva nám jediná možnosť - naučiť sa, respektíve pripomenúť si aké živiny naše telo potrebuje. Takáto rozumom (ratio) vnímaná výživa sa nazýva racionálna výživa. Čím ťažšia práca vás čaká, či už duševná alebo telesná, tým rozumnejšia má byť výživa. Správnou racionálnou výživou predídete zároveň mnohým závažným poruchám zdravia, vznikajúcim z dlhotrvajúcej dennodennej nesprávnej výživy už od detstva.

Nasledovné informácie vychádzajú z najnovšie zistených nedostatkov v stravovaní mládeže Slovenska.

Autor: MUDr. Ľubica Benková

Pyramída zdravia

Nie ste si istí, či si vyberáte tie správne potraviny? Alebo neviete, koľko z ktorej potraviny konzumovať? Pomocníkom pri vašej orientácii môže byť tzv. pyramída zdravej výživy. Poskytuje základný obraz o správnom výbere potravín a ich množstve .

V základni pyramídy (podstatná časť jedálneho lístka) sa nachádzajú obilniny. Vo vyššej časti pyramídy je zastúpená zelenina a ovocie. Tretiu nadstavbovú časť tvorí prevažne mlieko (mliečne výrobky), mäso (mäsové výrobky), ryby, strukoviny. Na hrote pyramídy sa nachádzajú tuky, cukor a soľ.

Praktické rady
  1. Zlaté pravidlo výživy: "Jedz pestrú stravu". Mnohoraké funkcie organizmu, napr. tvorba protilátok, krviniek vyžadujú prísun cca 50 živín v strave (bielkoviny, cukry, tuky, minerály, vitamíny, voda).
  2. Jednostranné diéty pôsobia nepriaznivo. Napr. zeleninová diéta trvajúca dlhšie ako 4 dni podlamuje obranyschopnosť organizmu .Diéta s nadbytkom mäsa preťažuje látkovú výmenu, do organizmu sa dostáva veľa cholesterolu.

    V neposlednom rade je zaujímavé vedieť, že aj váš psychický stav môže súvisieť s výživou. Človek, ktorý má nedostatočne uspokojené citové alebo spoločenské potreby, vytvára si príjemný pocit pohodlnou formou - sladkým, slaným, mastným jedlom. Preto, ak máte problémy s hmotnosťou je potrebné sa zamyslieť nad činnosťou, ktorá vám spôsobí radosť a podporí zdravie. Najväčšiu radosť človeku spôsobí vlastný úspech napr. v škole, v športe, pri vykonávaní svojich záujmových činností. Príjemný a posilňujúci môže byť aj pobyt v prírode s ľuďmi, ktorí sú vám blízki.

  3. Nekultúrne stolovanie spojené s negatívnymi emóciami spôsobuje zníženú tvorbu tráviacich štiav a tým zhoršenú kvalitu trávenia. Úžitok z jedla budeme mať väčší, ak sa naň pokojne sústredíme a vychutnáme ho.
  4. Najkvalitnejší zdroj živín pre ľudský organizmus je strava, ktorá je čo najprirodzenejšia (bez prídavných látok potravinového priemyslu). Snažme sa preto konzumovať čo najviac domácky pripravenej stravy. Vedecky sa potvrdilo, že biologická podstata človeka sa od čias, keď sa objavil v dnešnej podobe, teda od doby kamennej, nezmenila. Veľkolepý "pokus" , pri ktorom sa mal ľudský organizmus prispôsobiť diktátu potravinárskeho priemyslu sa skončil fiaskom. Moderná strava dnešného civilizovaného človeka výrazne podporuje mnohé ochorenia (nádorové, srdcovocievne, zubný kaz, cukrovka atď.). Dnešná priemerná strava je založená predovšetkým na konzumácii rafinovaných (továrensky upravených) potravín (biela múka, tuky, cukor).
Veda potvrdzuje, že zdravá výživa sa vracia k prírode

Pri prechode na čo možno najprirodzenejšiu stravu je potrebné vedieť: to, čo nám dnes nechutí veľmi nechutí, sa nám už o niekoľko dní môže zdať celkom prijateľné. Fyziologická premena chuti trvá približne 4 mesiace.

Jedzte toľko, aby ste nezvyšovali svoju hmotnosť. Ak chcete hmotnosť znížiť pamätajte, že diéty neúčinkujú. Krátkodobé obmedzenie stravy spôsobí aj úbytok svalovej hmoty. Častý je tzv. jojo efekt ­ návrat hmotnosti na pôvodnú hodnotu. Väčšinou pribudne len tuk a postava sa deformuje. 95% ľudí, ktorí rýchlo schudli vďaka diétam alebo rôznym prípravkom na chudnutie do 5 rokov získali pôvodnú váhu. Diéty a užívanie rôznych prípravkov na schudnutie môžeme prirovnať k javu, keď v záhrade plnej buriny otrháte len listy a korene necháte. Koreňmi vašej stravy sú celoživotné správne výživové návyky.

Výživový režim

Aby sa mohli orgány nášho tela vyvíjať a správne fungovať, potrebujú pravidelné stravovanie najmenej s piatimi dennými chodmi. Nepravidelné stravovanie (napr. vynechávanie raňajok, obedov) spôsobuje presun maxima energetického príjmu do večerných hodín a následnú obezitu.

Raňajky - Začnite deň čo najlepšie. Raňajky sú najdôležitejším jedlom z dvoch dôvodov: Obnovujú počas noci spotrebované rezervy energie (činnosť srdca, dýchanie atď.). Dodávajú dostatok energie na dopoludňajšiu duševnú aj telesnú prácu. Zabraňujú tak často sa vyskytujúcemu pocitu malátnosti, slabosti a nervozite.

Vynechanie raňajok spôsobuje nízku hladinu glukózy v krvi a nedostatok vody v organizme. Klesá tým schopnosť sústredenia sa a učenia. Preto je lepšie ráno skoršie vstať o 15 min., aby bol na raňajky čas. Na raňajky by malo pripadnúť 20% energetického príjmu celodennej stravy.

Pri výbere potravín odporúčame zaradiť chutné a veľmi zdravé nátierky zo strukovín, rôzne kaše s orieškami, sušeným ovocím, kukuričné lupienky s mliekom atď.

Desiata - Nezabúdame na celozrnné výrobky, mliečne výrobky, ovocie, zeleninu a tekutiny. Desiata tvorí 10% energetického príjmu.

Obed má zabezpečovať 30% celodenného príjmu energie, všetkých základných živín, ale aj ochranných živín - vitamínov, minerálnych látok. Ak nemáte obed zabezpečený doma, využite stravovanie v školských jedálňach.

Olovrant hradí rovnako ako desiata len 10% energetickej potreby. Vynikajúci je zeleninový alebo ovocný šalát.

Večere majú byť ľahké. Vhodné sú zeleninovo obilninové jedlá. Pokiaľ nebolo na obed mäso, môžeme na večeru pripraviť napríklad rybu alebo hydinové mäso. Večera by mala tvoriť 30% denného energetického príjmu. Časť z nej (10%) môžeme posunúť na druhú večeru. Pamätajme si však, že ťažká a neskorá večera zapríčiňuje nepokojný spánok a prispieva k tučnote.

Pri každom hlavnom jedle by sme mali konzumovať surovú zeleninu. Čerstvé ovocie a zelenina pôsobia ako vyrovnávajúci činiteľ stravovacích nedostatkov a prehreškov.

Ďalšie info: www.aktivnizivot.cz, www.emfit.sk.

Celá správa | Počet komentárov: 19 | Pridať komentár | Informačný e-mailVytlačiť článok

  Zaujímavosti (rôzne oblasti)kulatý roh


Liečenie rakoviny pomocou našej vlastnej emočnej technológie

  Zoznam rubríkkulatý roh
plus Diskusné fórum
mínus Fotogaléria
plus Hobby
plus Inzercia
mínus Kontakt
mínus Kultúra a umenie
mínus Mapa portálu
plus Monitor
mínus O nás
plus Peniaze
mínus Podujatia
plus Práca
plus Vzdelávanie
plus Zdravie
plus Život seniorov

  Naši sponzori a partnerikulatý roh
Bratislava hl. mesto Slovenska - logo

Mestská časť Bratislava Nové Mesto - logo

ESET - logo
Mojhosting

  Nadčasové dokumenty kulatý roh
Vytvorte si názor: Sociomorfné modelovanie v biológii - Príroda ako naše zrkadlo


  Podporujemekulatý roh



Televízne vysielanie z Bratislavy, aj naživo

http:// www.zastupitelstvo.sk prenosy naživo

http://www.utopia.sk Participatívne komunity

www.spravodlivereferendum.sk
Články a diskusie Priama demokracia

Chata v Jižních ČecháchRybařeníPenzion HotelUbytováníUbytování v České KanaděPenzion v KunžakuChata u rybníkaChata na SamotěUbytování skupinKunžakKomorníkPenzion StrmilovČeská Kanada
Dobrovolníctvo.sk - logo a odkaz na web stránku

www.odkomunity.sk


VIA IURIS - Centrum pre práva občana


Územné plány samosprávnych krajov aj obcí

DATABÁZY OBCÍ NA SLOVENSKU, podujatia



www.videorozpravky.sk
 FUN RADIO LIVE



obrázok facebook_tilted


 podporíte Petíciu Za lepšie Slovensko?

Web site powered by phpRS PHP Scripting Language MySQL Apache Web Server Redakcia Senior.sk odporúča internetový prehliadač Mozilla Firefox

Tento web site bol vytvorený prostredníctvom phpRS - redakčného systému napísaného v PHP jazyku.
Na tejto stránke použité názvy programových produktov, firiem apod. môžu byť ochrannými známkami
alebo registrovanými ochrannými známkami príslušných vlastníkov.
Copyright © 2006 - 2014 regióny.sk, o.z.. Všetky práva vyhradené.
Layout phpRS & SENIOR.SK_2 by p © 2007. Aktualizované: layout 26. 06. 2007. :: poštové schránky Senior.sk :: admin :: Gmail ::